#Firestarterhackathon
Op 17 en 18 oktober organiseerde departement Veiligheid en Preventie samen met EY en netwerk brandweer Vlaanderen de #firestarterhackathon om de brandweerdiensten te innoveren. Het werd een succesvolle eerste editie met meer dan 20 teams (80 deelnemers) en 8 coaches. Ook Vias institute vaardigde twee topcoaches af: Arne Dormaels en Dagmara Wrzesinska.
Uiteindelijk gingen drie teams met de prijzen naar huis. Binnen de challenge “smart homes” bedacht een groep studenten een app ("fireplan") waarmee burgers zelf een 3D-scan van hun huis kunnen maken. Daardoor zou de brandweer nog doelgerichter cruciale informatie van je brandende huis leren kennen.
Binnen de categorie “smart mobility” werd de eerste prijs gewonnen door het team dat (een) software ontwikkelde die een “groene golf voor brandweerdiensten” kan voorzien. De software moet brandweerdiensten de kans geven om sneller op de locatie van een incident te raken en dus opnieuw: om cruciale tijd te winnen.
De prijs voor de challenge “smart fire services” ging naar een start up (aptus) die een wearable bedacht. De wearable zou toelaten de manschappen in een brandend huis beter te monitoren. De brandweerleiding krijgt dan meteen een overzicht over locatie, lichaamstemperaturen, hoeveelheden zuurstof, etc..
Waarom heeft de brandweer nood aan een hackaton?
Binnen hun ‘toekomstvisie Brandweer 2030’ besliste Netwerk brandweer Vlaanderen technologische en innovatieve toepassingen te bestuderen en na te gaan hoe ze burgers over het hele land kunnen helpen. Voor veiligheidsdiensten is het nochtans moeilijk en duur om startups, IT – specialisten en hackers voor een lange tijd in dienst te nemen. Een hackaton biedt hierop een antwoord.
Tijdens een intensieve 24 uur zal de brandweer kunnen rekenen op de hulp van de meest innovatieve ideeën uit de technologiesector. De bedenkers van de oplossingen kunnen dan weer rekenen op intensieve begeleiding van specialisten in de veiligheidssector. De winnaars krijgen zelfs de kans hun ideeën voor te stellen op nationale en internationale brandweercongressen.
Welke oplossingen?
Tijdens de 24 uur zullen verschillende teams op zoek gaan naar antwoorden op drie “challenges”.
1. Smart homes and buildings challenge
Elk huis in elke stad gebruikt vandaag technologie die het leven van de bewoners vereenvoudigen. De voorbeelden zijn talrijk: slimme meters, internettoepassingen, elektronica, camera’s, sensoren, … . Tijdens deze challenge proberen deelnemers manieren te bedenken om deze technologieën ook in te schakelen in de preventie en detectie van branden.
2. Smart Mobility Challenge
Ook buiten onze huizen zal de brandweer nieuwe uitdagingen tegenkomen. Ze zullen rekening moeten houden met nieuwe vormen van mobiliteit, denk maar aan elektrische wagens, slimme infrastructuur, automatiseringen,.. . Daardoor zou het kunnen zijn dat het aantal brandweerinterventies vermindert, maar de aard van de interventies zal complexer worden.
In deze challenge zullen deelnemers uitzoeken hoe de brandweer op de meest efficiënte manier met deze uitdagingen kan omgaan. Hoe zijn branden in elektrische wagens het best te blussen? Kunnen de data van slimme mobiliteit voor de brandweer een tool worden in het oplossen van incidenten? En kan die informatie nog efficiënter tot bij de juiste personen gebracht worden (via bijvoorbeeld systemen zoals augmented reality) ?
3. Smart Fire Service Challenge
Eens op de interventielocatie aangekomen willen brandweerdiensten natuurlijk zo snel en veilig mogelijk hulp bieden, mensen evacueren of schade bekijken en onderzoeken. Ook daar kan technologie een grote hulp zijn. Deze challenge bekijkt hoe technologie zoals drones, artificiële intelligentie, virtual reality, … de brandweer kunnen bijstaan tijdens hun acties op het terrein.