Gedragsverandering
Vias institute heeft een sterke geschiedenis in het opzetten, uitvoeren en evalueren van campagnes. Zo was het een vooraanstaande partner van het CAST-project van de Europese Commissie. CAST is een acroniem voor Campaigns and Awareness-raising Strategies in Traffic Safety en bestaat uit zes stappen:
- Aanvang: het probleem in kaart brengen;
- Analyse: diepte bestudering van het vastgestelde probleem;
- Ontwikkelen van de campagne en evaluatie: op basis van de problemen een campagne en bijbehorende evaluatie bepalen;
- Pre-test: nulmeting van de situatie voor de uitrol van de campagne;
- Afronden evaluatie en conclusies; na de uitrol van de campagne;
- Bevindingen rapporteren.
Eén van de meest bekende en succesvolle campagnes is ongetwijfeld de BOB-campagne, die ondertussen in 17 Europese landen wordt gehanteerd. Vias institute is een zeer sterke speler op het gebied van gedragsverandering inzake verkeersveiligheid, maar de gehanteerde methodes om gedragsverandering te bereiken is ook van toepassing op andere domeinen. Daartoe heeft Vias haar blik verruimd naar de domeinen van gezondheid, mobiliteit en veiligheid en preventie.
Evidence based campagnes
Het overbrengen van een boodschap kent altijd een zender en een ontvanger. Ondanks de goede bedoelingen van campagnemakers zien we dat de campagne niet altijd het vooropgestelde doel bereikt. Eén van de redenen hiervoor kan zijn dat de campagne niet aanslaat omdat de boodschap niet duidelijk is of aansluit bij de gewenste doelgroep. Daarom willen we als Vias institute nog een stap verder gaan om deze gedragsverandering door te zetten door middel van evidence-based campagnes. Hiertoe wordt volgens wetenschappelijke principes nagegaan:
- Wat wordt onthouden (waar gaat de campagne over)?;
- Wat wordt begrepen (wat is de boodschap)?;
- Wat is de intentie van de deelnemer (geneigd om boodschap toe te passen)?;
- Welke gevoelens/emoties roept de campagne op?
Op basis van deze resultaten, kan worden bepaald welke campagne het meeste succes heeft om een gedragsverandering teweeg te brengen. Tevens kan in kaart worden gebracht welke campagne het beste zal aanslaan bij verschillende doelgroepen en kan gekozen worden om verschillende campagnes uit te rollen voor verschillende doelgroepen (bijvoorbeeld: een online campagne voor jongeren en een postercampagne).
Wat kunnen we voor u doen?
In functie van de vraag en de complexiteit van de vraag of het probleem kunnen we een strategie bepalen op basis van alle (of sommige) van de zes bovenstaande stappen. Deze kan bestaan uit een 360° analyse van het probleem, het opstellen van diverse onderzoekvragen met bijbehorende materialen en een wetenschappelijke analyse van de materialen (controlegroep vs. experimentele groepen) om samen de best mogelijke campagne uit te rollen. Het is uiteraard ook mogelijk om voorafgaand aan de campagne een voormeting en na de campagne een nameting uit te voeren om de impact van de campagne in kaart te brengen. Ook het testen van door u ontwikkelde materialen is mogelijk wanneer er een duidelijke controlegroep is.
Uit de resultaten van onderzoek en onze ervaringen weten we dat een campagne ook moet worden opgevolgd om een duurzame gedragsverandering te bewerkstellingen. Hiervoor kunt u ook uiteraard bij ons terecht door de campagne op regelmatige tijdsstippen opnieuw aan te bieden in een andere vorm (bijvoorbeeld: aan de hand van pictogrammen, infographics) om de belangrijkste boodschappen van de campagne op een andere manier te herhalen.
Pilot 'De kracht van social media' Vergroten van meldingsbereidheid
Overheidspartners en publiek private partijen starten in Nederland samen projecten in en rond de Zeeuwse en West-Brabantse zeehavens om de weerbaarheid en integriteit hiervan te vergroten en daarmee criminaliteit tegen te gaan. De Taskforce-RIEC Brabant-Zeeland slaagt de handen in elkaar met de gemeenten Borsele, Moerdijk, Terneuzen en Vlissingen, Douane, Openbaar Ministerie, Politie, Koninklijke Marechaussee en havenbedrijven North Sea Port en Port of Moerdijk. Dit samenwerkingsverband zet in op innovaties in de aanpak van ondermijnende criminaliteit.
Vias institute biedt ondersteuning om gedragsverandering en actiebereidheid te versterken doormiddel van evidence based campagnes.
Webinar lachgas
Begin dit jaar trok Vias institute al aan de bel over het gebruik van lachgas in het verkeer. 1 op de 7 jongeren gebruikt het maandelijks vooraleer ze met de wagen rijden. Maar het probleem van lachgas gaat breder. Veel steden en gemeenten hebben te maken met oa zwerfvuil en overlast. Hoe pak je deze problematiek nu aan? In een webinar samen met VVSG, VAD - Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs, Trafieq Educatie & Advies gaven we toelichting bij wat je allemaal als stad of gemeente kan doen. Via de link hieronder kan je dit webinar herbekijken.